Presentació

En aquesta assignatura es poden distingir dues parts ben diferenciades: una part teòrica, en què es presenten possibles solucions que un sistema operatiu pot donar a diversos problemes plantejats en la gestió de processos, fitxers, memòria i comunicació; i una segona part, en què s'explica què és un sistema operatiu des de l'òptica de l'usuari.

Duració: 150 hores

Inici: 21 febrer 2018

Idioma: català

Aquesta visió abraça aspectes que van des de l'usuari no especialitzat d'un sistema informàtic, fins al tècnic encarregat de l'administració del sistema, passant pel desenvolupador d'aplicacions, i se centra en el coneixement dels principals serveis del sistema i les eines associades. Per a aconseguir aquests objectius, es combinen les classes de teoria amb classes pràctiques basades en un sistema operatiu de la família UNIX.

Objectius i competències

Els objectius de l'assignatura són:

1. Conèixer els serveis que ofereix un sistema operatiu.
  2. Adquirir els coneixements necessaris per a accedir als serveis del sistema operatiu des de l'intèrpret d'ordres.
  3. Conèixer el concepte de procés i els aspectes relacionats amb la manipulació dels processos.
  4. Aprendre els principis bàsics de la gestió de la memòria.
  5. Conèixer el concepte de dispositiu i els aspectes relacionats amb la manipulació dels diferents dispositius.
  6. Veure el sistema de fitxers i els aspectes relacionats amb l'ús d'aquest sistema.
  7. Conèixer els principis de la comunicació i la sincronització entre processos.

• Introducció als sistemes operatius
  • El sistema operatiu: una màquina virtual
  • La gestió de la memòria
  • Entrada/sortida
  • El sistema de fitxers
  • La gestió de processos
  • Comunicació i sincronització

Materials

Els materials didàctics d'aquesta assignatura consten d'apunts en suport paper i en format web, el programari Knoppix 3.8.1 Debian GNU/Linux en format CD-ROM i recursos en xarxa.

Requisits previs

Per al seguiment adequat d'aquesta assignatura, és recomanable tenir coneixements previs de fonaments de programació i d'estructura i tecnologia de computadors.

El seguiment i la superació de les assignatures cursades porta a l'obtenció d'un certificat de la UOC. Aquest document permetrà la convalidació -o reconeixement- amb les assignatures dels estudis universitaris de la UOC sempre que es reuneixin els requisits previs determinats.

Montse Serra Vizern

Requisits tècnics

Per al seguiment d'aquesta assignatura és necessari disposar d'un ordinador de sobretaula o portàtil amb connexió a internet (per banda ampla, ADSL o cable) i un monitor amb una resolució mínima de 1.024 x 768 píxels. Per a poder consultar alguns materials també pot ser necessari un lector de DVD.

És recomanable que la CPU (sigui d'un ordinador de sobretaula o d'un portàtil) tingui com a mínim 2 GB de memòria RAM i 2 GHz de velocitat de processador.

És necessari un sistema operatiu Windows XP (o superior), Mac OS o Linux*. També es necessita tenir instal·lat un dels navegadors següents: Internet Explorer 9.0 (o superior), Mozilla Firefox o Chrome.

* A causa de la gran varietat de distribucions que hi ha, no especifiquem totes les versions possibles.

Procés de matrícula

1. Formularis de matrícula

Emplena el formulari de matrícula del curs concret que t'interessa, que trobaràs a la part superior de la pàgina.

2. Accés al campus

Un cop feta la matrícula, rebràs les claus d'accés al Campus Virtual. És molt recomanable que hi accedeixis per a anar-te familiaritzant amb l'entorn. Al llarg del dia del començament de semestre s'activaran les teves aules virtuals al Campus.

Formes de pagament

El pagament dels cursos es fa amb targeta.

1. TPVV: pagament amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat financera, mitjançant el TPVV (terminal de punt de venda virtual) de «la Caixa».

Informació sobre el desistiment de matrícula

Descomptes

Si us podeu acollir a algun d'aquests descomptes ho heu d'indicar en el moment de fer la matrícula.

• UOC Alumni: 10 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte si has obtingut un títol oficial (de grau, llicenciatura, diplomatura, enginyeria o màster universitari) o un màster o postgrau propi a la UOC.

• UOC Alumni Premium: 15 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte tots els membres d'Alumni Premium.

Assegurança gratuïta de matrícula

La UOC ofereix una assegurança de matrícula per defecte i gratuïta als estudiants que fan uns estudis de durada mínima d'un semestre i que resideixen a l'Estat espanyol. D'aquesta manera, si us trobeu en una situació imprevista i no podeu pagar la matrícula, la Universitat us ajuda a continuar amb els vostres estudis.

L'assegurança cobreix els estudiants de graus, màsters universitaris, especialitzacions, postgraus i màsters propis, cursos d'Assignatures per a cursar lliurement i del Centre d'Idiomes Moderns, diplomatures, enginyeries i llicenciatures.

+ Consulta la informació de l'assegurança gratuïta d'atur o malaltia per continuar estudiant

Concepte Preu
Preu del curs 332,00 €