Fonaments físics de la informàtica

Assignatura

Presentació

Aquesta assignatura és una introducció a diversos aspectes fonamentals de la física que poden ser útils a un enginyer informàtic al llarg de la seva carrera professional.

Duració: 150 hores

Inici: 20 setembre 2017

Durant el curs, es tracten aspectes fonamentals de l'anàlisi de circuits i de l'electromagnetisme; però també es fa una introducció a la fotònica, ja que certs dispositius fotònics estan cridats a exercir un paper central en el futur de la informàtica.

Objectius i competències

1. Ser capaços d'analitzar un circuit a partir de les lleis que regeixen un circuit analògic.
  2. Comprendre com es comporten en un circuit una resistència, un condensador i una bobina.
  3. Ser capaços d'analitzar un circuit en el domini del temps.
  4. Comprendre les lleis fonamentals de l'electrostàtica tant en el buit com en presència de matèria per a comprendre els efectes subjacents de l'electrònica, la transmissió d'informació per mitjans telemàtics, etc.
  5. Assimilar que l'electromagnetisme és una interacció fonamental de la natura per a ser conscients de la seva presència en el nostre entorn i ser capaços de tenir presents les seves lleis en els fenòmens en què està implicat.
  6. Saber treballar les expressions fonamentals de la teoria electromagnètica amb una base matemàtica vectorial per a poder efectuar previsions precises.
  7. Comprendre les lleis fonamentals de la magnetostàtica tant en el buit com en presència de matèria per a comprendre els efectes subjacents de l'electrònica, la transmissió d'informació per mitjans telemàtics, etc.
  8. Comprendre els fonaments de la inducció electromagnètica per a poder prevenir o aplicar les interaccions relacionades amb la propagació electromagnètica.
  9. Saber què són les ones electromagnètiques per a saber treballar amb els dispositius que les utilitzen.
  10. Conèixer l'espectre electromagnètic per a saber utilitzar el rang de freqüències més adequat a cada situació.
  11. Conèixer i comprendre els fonaments de la fotònica.

• Circuits elèctrics
  • Circuits RLC
  • Electrostàtica
  • Magnetostàtica i llei de Faraday
  • Òptica i fotònica

Materials

Els materials didàctics d'aquesta assignatura són en suport paper.

Requisits previs

Es recomana matricular-se de Fonaments Físics de la Informàtica només en cas que s'hagin superat Àlgebra i Anàlisi matemàtica.

El seguiment i la superació de les assignatures cursades porta a l'obtenció d'un certificat de la UOC. Aquest document permetrà la convalidació -o reconeixement- amb les assignatures dels estudis universitaris de la UOC sempre que es reuneixin els requisits previs determinats.

Antoni Pérez Navarro

Requisits tècnics

Per al seguiment d'aquesta assignatura és necessari disposar d'un ordinador de sobretaula o portàtil amb connexió a internet (per banda ampla, ADSL o cable) i un monitor amb una resolució mínima de 1.024 x 768 píxels. Per a poder consultar alguns materials també pot ser necessari un lector de DVD.

És recomanable que la CPU (sigui d'un ordinador de sobretaula o d'un portàtil) tingui com a mínim 2 GB de memòria RAM i 2 GHz de velocitat de processador.

És necessari un sistema operatiu Windows XP (o superior), Mac OS o Linux*. També es necessita tenir instal·lat un dels navegadors següents: Internet Explorer 9.0 (o superior), Mozilla Firefox o Chrome.

* A causa de la gran varietat de distribucions que hi ha, no especifiquem totes les versions possibles.

Procés de matrícula

1. Formularis de matrícula

Emplena el formulari de matrícula del curs concret que t'interessa, que trobaràs a la part superior de la pàgina.

2. Accés al campus

Un cop feta la matrícula, rebràs les claus d'accés al Campus Virtual. És molt recomanable que hi accedeixis per a anar-te familiaritzant amb l'entorn. Al llarg del dia del començament de semestre s'activaran les teves aules virtuals al Campus.

Formes de pagament

El pagament dels cursos es fa amb targeta.

1. TPVV: pagament amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat financera, mitjançant el TPVV (terminal de punt de venda virtual) de «la Caixa».

Informació sobre el desistiment de matrícula

Descomptes

Si us podeu acollir a algun d'aquests descomptes ho heu d'indicar en el moment de fer la matrícula.

• UOC Alumni: 10 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte si has obtingut un títol oficial (de grau, llicenciatura, diplomatura, enginyeria o màster universitari) o un màster o postgrau propi a la UOC.

• UOC Alumni Premium: 15 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte tots els membres d'Alumni Premium.

Assegurança gratuïta de matrícula

La UOC ofereix una assegurança de matrícula per defecte i gratuïta als estudiants que fan uns estudis de durada mínima d'un semestre i que resideixen a l'Estat espanyol. D'aquesta manera, si us trobeu en una situació imprevista i no podeu pagar la matrícula, la Universitat us ajuda a continuar amb els vostres estudis.

L'assegurança cobreix els estudiants de graus, màsters universitaris, especialitzacions, postgraus i màsters propis, cursos d'Assignatures per a cursar lliurement i del Centre d'Idiomes Moderns, diplomatures, enginyeries i llicenciatures.

+ Consulta la informació de l'assegurança gratuïta d'atur o malaltia per continuar estudiant

Concepte Preu
Preu del curs 332,00 €