Enginyeria de programari de components i sistemes distribuïts

Assignatura

Presentació

Els avenços continus en informàtica i telecomunicacions estan canviant la manera com es desenvolupa el programari. En particular, l'augment incessant de la potència dels ordinadors personals, l'abaratiment dels costos del maquinari i l'aparició de xarxes de dades de cobertura global han fet possible una infraestructura especialment favorable per a l'ús dels sistemes oberts i distribuïts.

Duració: 150 hores

Inici: 21 febrer 2018

Idioma: català

Aquests canvis han provocat que els mètodes de disseny i desenvolupament de programari tradicionals siguin insuficients, ja que, més o menys implícitament, assumeixen que l'aplicació s'executarà en un entorn bàsicament centralitzat, i per tant, són incapaços de gestionar de manera natural la complexitat dels requisits d'aquest nou tipus de sistemes. Aquesta assignatura serveix com a introducció als conceptes i mètodes principals en els quals es fonamenta el disseny i el desenvolupament d'aplicacions distribuïdes basades en components.

Objectius i competències

1. Entendre els diferents punts de vista que cal considerar en el desenvolupament d'aquest tipus d'aplicacions.
  2. Conèixer els diferents estils arquitectònics que hi ha i saber definir l'arquitectura de programari més adequada segons les característiques particulars de cada aplicació.
  3. Conèixer la programació orientada a components com a tècnica d'implementació de les arquitectures de programari.
  4. Veure com es materialitza (i s'adapta) aquest marc teòric sobre les plataformes tecnològiques actuals, tot posant una atenció especial a Java EE.
  5. Conèixer el model d'objectes distribuït de Java basat en RMI com a capa subjacent de comunicació distribuïda de la tecnologia de components Java EE.
  6. Conèixer les semblances i les diferències entre les diferents plataformes tecnològiques, amb una atenció especial als serveis web.
  7. Entendre que el procés de desenvolupament de programari explicat aquí és útil independentment de la plataforma final que s'utilitzi, ja que totes segueixen els mateixos principis arquitectònics.

• Disseny d'aplicacions distribuïdes
  • Arquitectura del programari
  • Desenvolupament de programari basat en components
  • Introducció a les plataformes distribuïdes
  • Java RMI
  • Java EE
  • SOA

Materials

Els materials didàctics d'aquesta assignatura consten d'apunts en suport paper i en format web, un DVD amb programari lliure i recursos en línia.

Requisits previs

Per al seguiment adequat d'aquesta assignatura, és recomanable tenir coneixements bàsics d'enginyeria del programari i d'anàlisi i disseny amb patrons.

El seguiment i la superació de les assignatures cursades porta a l'obtenció d'un certificat de la UOC. Aquest document permetrà la convalidació -o reconeixement- amb les assignatures dels estudis universitaris de la UOC sempre que es reuneixin els requisits previs determinats.

Santiago Caballé Llobet

Requisits tècnics

Per al seguiment d'aquesta assignatura és necessari disposar d'un ordinador de sobretaula o portàtil amb connexió a internet (per banda ampla, ADSL o cable) i un monitor amb una resolució mínima de 1.024 x 768 píxels. Per a poder consultar alguns materials també pot ser necessari un lector de DVD.

És recomanable que la CPU (sigui d'un ordinador de sobretaula o d'un portàtil) tingui com a mínim 2 GB de memòria RAM i 2 GHz de velocitat de processador.

És necessari un sistema operatiu Windows XP (o superior), Mac OS o Linux*. També es necessita tenir instal·lat un dels navegadors següents: Internet Explorer 9.0 (o superior), Mozilla Firefox o Chrome.

* A causa de la gran varietat de distribucions que hi ha, no especifiquem totes les versions possibles.

Procés de matrícula

1. Formularis de matrícula

Emplena el formulari de matrícula del curs concret que t'interessa, que trobaràs a la part superior de la pàgina.

2. Accés al campus

Un cop feta la matrícula, rebràs les claus d'accés al Campus Virtual. És molt recomanable que hi accedeixis per a anar-te familiaritzant amb l'entorn. Al llarg del dia del començament de semestre s'activaran les teves aules virtuals al Campus.

Formes de pagament

El pagament dels cursos es fa amb targeta.

1. TPVV: pagament amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat financera, mitjançant el TPVV (terminal de punt de venda virtual) de «la Caixa».

Informació sobre el desistiment de matrícula

Descomptes

Si us podeu acollir a algun d'aquests descomptes ho heu d'indicar en el moment de fer la matrícula.

• UOC Alumni: 10 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte si has obtingut un títol oficial (de grau, llicenciatura, diplomatura, enginyeria o màster universitari) o un màster o postgrau propi a la UOC.

• UOC Alumni Premium: 15 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte tots els membres d'Alumni Premium.

Assegurança gratuïta de matrícula

La UOC ofereix una assegurança de matrícula per defecte i gratuïta als estudiants que fan uns estudis de durada mínima d'un semestre i que resideixen a l'Estat espanyol. D'aquesta manera, si us trobeu en una situació imprevista i no podeu pagar la matrícula, la Universitat us ajuda a continuar amb els vostres estudis.

L'assegurança cobreix els estudiants de graus, màsters universitaris, especialitzacions, postgraus i màsters propis, cursos d'Assignatures per a cursar lliurement i del Centre d'Idiomes Moderns, diplomatures, enginyeries i llicenciatures.

+ Consulta la informació de l'assegurança gratuïta d'atur o malaltia per continuar estudiant

Concepte Preu
Preu del curs 332,00 €