Història i política social contemporània

Assignatura

Presentació

Aquesta assignatura pretén oferir a l'estudiant la capacitat de comprendre el context històric, social i econòmic en el qual es produeix l'acció política contemporània.

Duració: 150 hores

Inici: 20 setembre 2017

Idioma: català

Es tracta d'un període marcat per forts contrastos i tensions, des de la competència de models polítics oposats, que desembocarà en molts casos en confrontacions armades, fins al manteniment de grans desigualtats socioeconòmiques a escala planetària en el marc del procés de descolonització i de canvis culturals, tecnològics i científics d'un abast desconegut fins al moment.

Es tracta d'un període bàsic per a la comprensió del present, però per això mateix presenta una dificultat afegida: és imprescindible situar els fets en el moment en què es van produir, sense caure en una assimilació automàtica amb el que passa actualment. Un dels objectius d'aquesta matèria serà, llavors, apostar per aquelles reflexions historiogràfiques que potenciïn una visió àmplia i complexa de la història més pròxima, i que ens permetin posar-les en relació amb l'administració pública.

Objectius i competències

Pel que fa als objectius de l'assignatura, es poden concretar en els següents:

• Conèixer les claus històriques per entendre els problemes plantejats en la societat d'avui, problemes que hauran d'abordar com a futurs gestors públics.
  • Analitzar els fenòmens socials des de la complexitat que resulta de la interacció dels elements econòmics, socials, polítics i culturals; pensar històricament obliga a posar en joc totes aquestes variables.
  • Analitzar els fenòmens socials i polítics des de la noció de canvi a curt, mig i llarg termini que proporciona la dimensió històrica dels fenòmens.
  • Adquirir els elements històrics clau per entendre els problemes més candents que té plantejada la societat d'avui, com ara els vinculats al medi ambient i a l'esgotament dels recursos, als col·lectius més desafavorits (dones, gent gran, immigrants, etc.), als nous moviments socials, als fonamentalismes o a les qüestions identitàries.

Competències

Les competències de l'assignatura són:

• Capacitar per a comprendre l'estructura i funcionament de l'ordenament jurídic i de les institucions polítiques.
  • Saber analitzar l'estructura, organització i funcionament de les diferents administracions públiques.
  • Identificar els pressupostos teòrics dels actors públics, així com les relacions entre l'administració i els ciutadans.
  • Capacitar per a analitzar teòricament, planificar, interpretar i avaluar polítiques públiques.

• De l'emergència del capitalisme a la primera globalització.
  • El període d'entreguerres.
  • Formació i crisi de l'ordre internacional bipolar.

Requisits previs

No cal tenir coneixements previs específics per cursar aquesta assignatura.

El seguiment i la superació de les assignatures cursades porta a l'obtenció d'un certificat de la UOC. Aquest document permetrà la convalidació -o reconeixement- amb les assignatures dels estudis universitaris de la UOC sempre que es reuneixin els requisits previs determinats.

Margarita Camós Ramió

Requisits tècnics

Per al seguiment d'aquesta assignatura és necessari disposar d'un ordinador de sobretaula o portàtil amb connexió a internet (per banda ampla, ADSL o cable) i un monitor amb una resolució mínima de 1.024 x 768 píxels. Per a poder consultar alguns materials també pot ser necessari un lector de DVD.

És recomanable que la CPU (sigui d'un ordinador de sobretaula o d'un portàtil) tingui com a mínim 2 GB de memòria RAM i 2 GHz de velocitat de processador.

És necessari un sistema operatiu Windows XP (o superior), Mac OS o Linux*. També es necessita tenir instal·lat un dels navegadors següents: Internet Explorer 9.0 (o superior), Mozilla Firefox o Chrome.

* A causa de la gran varietat de distribucions que hi ha, no especifiquem totes les versions possibles.

Procés de matrícula

1. Formularis de matrícula

Emplena el formulari de matrícula del curs concret que t'interessa, que trobaràs a la part superior de la pàgina.

2. Accés al campus

Un cop feta la matrícula, rebràs les claus d'accés al Campus Virtual. És molt recomanable que hi accedeixis per a anar-te familiaritzant amb l'entorn. Al llarg del dia del començament de semestre s'activaran les teves aules virtuals al Campus.

Formes de pagament

El pagament dels cursos es fa amb targeta.

1. TPVV: pagament amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat financera, mitjançant el TPVV (terminal de punt de venda virtual) de «la Caixa».

Informació sobre el desistiment de matrícula

Descomptes

Si us podeu acollir a algun d'aquests descomptes ho heu d'indicar en el moment de fer la matrícula.

• UOC Alumni: 10 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte si has obtingut un títol oficial (de grau, llicenciatura, diplomatura, enginyeria o màster universitari) o un màster o postgrau propi a la UOC.

• UOC Alumni Premium: 15 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte tots els membres d'Alumni Premium.

Assegurança gratuïta de matrícula

La UOC ofereix una assegurança de matrícula per defecte i gratuïta als estudiants que fan uns estudis de durada mínima d'un semestre i que resideixen a l'Estat espanyol. D'aquesta manera, si us trobeu en una situació imprevista i no podeu pagar la matrícula, la Universitat us ajuda a continuar amb els vostres estudis.

L'assegurança cobreix els estudiants de graus, màsters universitaris, especialitzacions, postgraus i màsters propis, cursos d'Assignatures per a cursar lliurement i del Centre d'Idiomes Moderns, diplomatures, enginyeries i llicenciatures.

+ Consulta la informació de l'assegurança gratuïta d'atur o malaltia per continuar estudiant

Concepte Preu
Preu del curs 319,00 €