Règim jurídic de la comunicació

Assignatura

Presentació

La finalitat principal d'aquesta assignatura és facilitar el marc jurídic en què desenvolupen la seva activitat professionals com els periodistes, els publicitaris, els relacions públiques i els comunicadors audiovisuals.

Duració: 150 hores

Inici: 20 setembre 2017

L'activitat de tots aquests professionals troba la seva darrera justificació jurídica en el respecte als drets fonamentals a la llibertat d'expressió i d'informació. No obstant això, aquests drets entren sovint en col·lisió amb altres drets dels ciutadans com, per exemple, els drets a l'honor, a la intimitat i a la pròpia imatge, el dret dels consumidors i usuaris o el règim de protecció de la propietat intel·lectual.

Objectius i competències

Els objectius de l'assignatura són:

1. Conèixer el règim jurídic general que regula les activitats dels diferents professionals de la comunicació i identificar-ne les normatives principals.
  2. Adquirir els coneixements bàsics sobre els drets a la llibertat d'expressió i informació en l'exercici de l'activitat periodística.
  3. Conèixer els diferents límits al dret de la informació, entre els quals destaquen els derivats dels drets de la personalitat (dret a l'honor, a la intimitat i a la pròpia imatge).
  4. Conèixer i comprendre les normes que regulen els drets i deures del periodista en les seves relacions de treball.
  5. Conèixer les normes que regulen l'activitat publicitària, els supòsits de publicitat il·lícita i les conseqüències jurídiques que se'n deriven.
  6. Conèixer les particularitats i l'abast pràctic del sistema d'autoregulació publicitària.
  7. Conèixer els principis bàsics del règim de protecció de la propietat intel·lectual, en general, i del règim de protecció de les obres audiovisuals, en particular.
  8. Conèixer els principis bàsics del règim de protecció de les dades de caràcter personal.

• Les llibertats d'expressió i informació
  • Els drets de la personalitat com a límit del dret de la informació
  • Limitacions legals a les llibertats d'expressió i d'informació i l'exercici del periodisme
  • Introducció al règim jurídic de la publicitat
  • Introducció a la propietat intel·lectual i a la protecció de dades de caràcter personal

Materials

Els materials didàctics d'aquesta assignatura consten d'apunts en suport paper i en format web.

Requisits previs

No cal tenir coneixements previs específics per cursar aquesta assignatura.

El seguiment i la superació de les assignatures cursades porta a l'obtenció d'un certificat de la UOC. Aquest document permetrà la convalidació -o reconeixement- amb les assignatures dels estudis universitaris de la UOC sempre que es reuneixin els requisits previs determinats.

Sandra Vilajoana Alejandre

Requisits tècnics

Per al seguiment d'aquesta assignatura és necessari disposar d'un ordinador de sobretaula o portàtil amb connexió a internet (per banda ampla, ADSL o cable) i un monitor amb una resolució mínima de 1.024 x 768 píxels. Per a poder consultar alguns materials també pot ser necessari un lector de DVD.

És recomanable que la CPU (sigui d'un ordinador de sobretaula o d'un portàtil) tingui com a mínim 2 GB de memòria RAM i 2 GHz de velocitat de processador.

És necessari un sistema operatiu Windows XP (o superior), Mac OS o Linux*. També es necessita tenir instal·lat un dels navegadors següents: Internet Explorer 9.0 (o superior), Mozilla Firefox o Chrome.

* A causa de la gran varietat de distribucions que hi ha, no especifiquem totes les versions possibles.

Procés de matrícula

1. Formularis de matrícula

Emplena el formulari de matrícula del curs concret que t'interessa, que trobaràs a la part superior de la pàgina.

2. Accés al campus

Un cop feta la matrícula, rebràs les claus d'accés al Campus Virtual. És molt recomanable que hi accedeixis per a anar-te familiaritzant amb l'entorn. Al llarg del dia del començament de semestre s'activaran les teves aules virtuals al Campus.

Formes de pagament

El pagament dels cursos es fa amb targeta.

1. TPVV: pagament amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat financera, mitjançant el TPVV (terminal de punt de venda virtual) de «la Caixa».

Informació sobre el desistiment de matrícula

Descomptes

Si us podeu acollir a algun d'aquests descomptes ho heu d'indicar en el moment de fer la matrícula.

• UOC Alumni: 10 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte si has obtingut un títol oficial (de grau, llicenciatura, diplomatura, enginyeria o màster universitari) o un màster o postgrau propi a la UOC.

• UOC Alumni Premium: 15 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte tots els membres d'Alumni Premium.

Assegurança gratuïta de matrícula

La UOC ofereix una assegurança de matrícula per defecte i gratuïta als estudiants que fan uns estudis de durada mínima d'un semestre i que resideixen a l'Estat espanyol. D'aquesta manera, si us trobeu en una situació imprevista i no podeu pagar la matrícula, la Universitat us ajuda a continuar amb els vostres estudis.

L'assegurança cobreix els estudiants de graus, màsters universitaris, especialitzacions, postgraus i màsters propis, cursos d'Assignatures per a cursar lliurement i del Centre d'Idiomes Moderns, diplomatures, enginyeries i llicenciatures.

+ Consulta la informació de l'assegurança gratuïta d'atur o malaltia per continuar estudiant

Concepte Preu
Preu del curs 317,00 €