Pensament creatiu

Assignatura

Presentació

De la mateixa manera que s'aprèn a caminar caminant, l'única manera vàlida d'aprendre a ser creatius -en qualsevol àmbit de la nostra vida, personal, laboral o acadèmica- és pensant creativament.

Duració: 150 hores

Inici: 20 setembre 2017

Aquest és l'objectiu principal de l'assignatura. Tots tenim capacitat creativa. Però no tots ens donem l'oportunitat de demostrar-nos-ho diàriament perquè sovint ignorem com s'ha d'activar el procés creatiu. Hi ha tants mètodes i tècniques creatives com gustos i colors. En aquesta assignatura es tractaran les més comunes i aplicables, perquè després, cadascú les faci seves i les automatitzi per poder expressar la seva creativitat en l'àmbit propi (publicitat, periodisme, comunicació audiovisual, etc.).

Objectius i competències

Els objectius de l'assignatura són:

1. Distingir les claus del procés del pensament creatiu.
  2. Reconèixer la importància del pensament deliberat per a la producció d'idees.
  3. Aprendre algunes de les tècniques i mètodes més habituals que fan servir els creatius en el seu exercici professional.
  4. Estimular la formació de criteri per a la valoració de les idees.
  5. Descobrir com pensen creativament professionals de diferents disciplines de la comunicació.
  6. Descobrir com funciona el nostre cervell quan pensem creativament.
  7. Conèixer en profunditat les claus de la pluja d'idees (brainstorming) i dels mapes mentals.
  8. Prendre conciència de la importància de la lògica i la retòrica en el procés creatiu.
  9. Reflexionar sobre els coneixements aportats pels teòrics de la creativitat.
  10. Exercitar algunes de les tècniques creatives estudiades per a aconseguir un cert grau d'automatisme.
  11. Conèixer nous mètodes, de la mà d'altres autors de referència en l'àmbit del pensament creatiu.
  12. Preparar la ment per a estar receptiva a noves idees.
  13. Comprovar de manera evident que tothom és creatiu (quan es proposa ser-ho).

Les competències de l'assignatura són:

1. Capacitat de creativitat i innovació.
  2. Capacitat i habilitat per a donar forma creativa al missatge, automatizant tècniques creatives davant de qualsevol problema de comunicació.
  3. Capacitat per a emprar diferents llenguatges (verbal, gràfic, musical, audiovisual).
  4. Capacitat d'idear, executar i avaluar projectes comunicatius, de manera creativa, en diferents suports.
  5. Capacitat de treball en equip.
  6. Capacitat de lideratge.

• Hemisferi dret
  • Hemisferi esquerre
  • Destapa la teva creativitat!

Materials

Els materials didàctics d'aquesta assignatura consten del llibre El pensamiento creativo. El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas, d'Edward de Bono, apunts en suport paper i en format web, uns gadgets que seran els protagonistes de tota la feina creativa que es treballarà a l'aula, i recursos en xarxa.

Requisits previs

No cal tenir coneixements previs específics per cursar aquesta assignatura.

El seguiment i la superació de les assignatures cursades porta a l'obtenció d'un certificat de la UOC. Aquest document permetrà la convalidació -o reconeixement- amb les assignatures dels estudis universitaris de la UOC sempre que es reuneixin els requisits previs determinats.

Silvia Sivera Bello

Requisits tècnics

Per al seguiment d'aquesta assignatura és necessari disposar d'un ordinador de sobretaula o portàtil amb connexió a internet (per banda ampla, ADSL o cable) i un monitor amb una resolució mínima de 1.024 x 768 píxels. Per a poder consultar alguns materials també pot ser necessari un lector de DVD.

És recomanable que la CPU (sigui d'un ordinador de sobretaula o d'un portàtil) tingui com a mínim 2 GB de memòria RAM i 2 GHz de velocitat de processador.

És necessari un sistema operatiu Windows XP (o superior), Mac OS o Linux*. També es necessita tenir instal·lat un dels navegadors següents: Internet Explorer 9.0 (o superior), Mozilla Firefox o Chrome.

* A causa de la gran varietat de distribucions que hi ha, no especifiquem totes les versions possibles.

Procés de matrícula

1. Formularis de matrícula

Emplena el formulari de matrícula del curs concret que t'interessa, que trobaràs a la part superior de la pàgina.

2. Accés al campus

Un cop feta la matrícula, rebràs les claus d'accés al Campus Virtual. És molt recomanable que hi accedeixis per a anar-te familiaritzant amb l'entorn. Al llarg del dia del començament de semestre s'activaran les teves aules virtuals al Campus.

Formes de pagament

El pagament dels cursos es fa amb targeta.

1. TPVV: pagament amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat financera, mitjançant el TPVV (terminal de punt de venda virtual) de «la Caixa».

Informació sobre el desistiment de matrícula

Descomptes

Si us podeu acollir a algun d'aquests descomptes ho heu d'indicar en el moment de fer la matrícula.

• UOC Alumni: 10 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte si has obtingut un títol oficial (de grau, llicenciatura, diplomatura, enginyeria o màster universitari) o un màster o postgrau propi a la UOC.

• UOC Alumni Premium: 15 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte tots els membres d'Alumni Premium.

Assegurança gratuïta de matrícula

La UOC ofereix una assegurança de matrícula per defecte i gratuïta als estudiants que fan uns estudis de durada mínima d'un semestre i que resideixen a l'Estat espanyol. D'aquesta manera, si us trobeu en una situació imprevista i no podeu pagar la matrícula, la Universitat us ajuda a continuar amb els vostres estudis.

L'assegurança cobreix els estudiants de graus, màsters universitaris, especialitzacions, postgraus i màsters propis, cursos d'Assignatures per a cursar lliurement i del Centre d'Idiomes Moderns, diplomatures, enginyeries i llicenciatures.

+ Consulta la informació de l'assegurança gratuïta d'atur o malaltia per continuar estudiant

Concepte Preu
Preu del curs 319,00 €