Introducció al periodisme

Assignatura

Presentació

El periodisme. Què entenem a dia d'avui que és aquesta professió? En la concepció que els pares de la teoria liberal en tenien quan van fer possible el naixement de la premsa, segurament no hi constava gaire del que avui en dia és el periodisme.

Duració: 150 hores

Inici: 20 setembre 2017

Quart poder? Primer poder? Els conceptes democràcia mediàtica o democràcia catòdica són ja clàssics en l'estudi de la comunicació contemporània. Com ha transformat aquest context la concepció del periodisme, el periodisme mateix i els perfils professionals dels qui en fan? Perquè, sabem qui fa periodisme avui dia? Som prou conscients de fins a quin punt l'emergència d'Internet i l'auge de les xarxes socials com Twitter, Youtube o Facebook trenquen els esquemes tradicionals del diàleg entre comunicadors i audiències? En aquesta assignatura volem oferir una mirada panoràmica i introductòria al món del periodisme que és, que bull, que es troba en procés de crisi, és a dir, de canvi, de transformació, d'adaptació a un entorn en moviment constant.

Objectius i competències

Els objectius de l'assignatura són:

1. Conèixer els diferents rols professionals implicats en el procés periodístic, i també les seves funcions i tècniques.
  2. Analitzar el paper del periodisme i dels mitjans de comunicació com a generadors d'agenda mediàtica, política i pública.
  3. Aprofundir en la reflexió sobre la credibilitat dels mitjans i el paper de mediador dels mitjans de comunicació en la societat actual.
  4. Conèixer com els nous formats trenquen amb les barreres tradicionals dels gèneres periodístics.
  5. Analitzar el pes de l'ètica en el periodisme, en la generació d'opinió pública, també quan aquesta emana molt de la xarxa.

Les competències de l'assignatura són:

1. Capacitat de cerca, gestió i ús de la informació.
  2. Ús i aplicació de tècniques i llenguatges propis dels diferents mitjans de comunicació.
  3. Capacitat per a exercir la professió d'acord amb els principis ètics i el codi deontològic.

• El rol del periodisme
  • La construcció de l'agenda
  • Les rutines
  • El discurs narratiu
  • L'ètica

Materials

Els materials didàctics d'aquesta assignatura consten d'apunts en format web i recursos en xarxa.

Requisits previs

No cal tenir coneixements previs específics per cursar aquesta assignatura.

El seguiment i la superació de les assignatures cursades porta a l'obtenció d'un certificat de la UOC. Aquest document permetrà la convalidació -o reconeixement- amb les assignatures dels estudis universitaris de la UOC sempre que es reuneixin els requisits previs determinats.

Silvia Martínez Martínez

Requisits tècnics

Per al seguiment d'aquesta assignatura és necessari disposar d'un ordinador de sobretaula o portàtil amb connexió a internet (per banda ampla, ADSL o cable) i un monitor amb una resolució mínima de 1.024 x 768 píxels. Per a poder consultar alguns materials també pot ser necessari un lector de DVD.

És recomanable que la CPU (sigui d'un ordinador de sobretaula o d'un portàtil) tingui com a mínim 2 GB de memòria RAM i 2 GHz de velocitat de processador.

És necessari un sistema operatiu Windows XP (o superior), Mac OS o Linux*. També es necessita tenir instal·lat un dels navegadors següents: Internet Explorer 9.0 (o superior), Mozilla Firefox o Chrome.

* A causa de la gran varietat de distribucions que hi ha, no especifiquem totes les versions possibles.

Procés de matrícula

1. Formularis de matrícula

Emplena el formulari de matrícula del curs concret que t'interessa, que trobaràs a la part superior de la pàgina.

2. Accés al campus

Un cop feta la matrícula, rebràs les claus d'accés al Campus Virtual. És molt recomanable que hi accedeixis per a anar-te familiaritzant amb l'entorn. Al llarg del dia del començament de semestre s'activaran les teves aules virtuals al Campus.

Formes de pagament

El pagament dels cursos es fa amb targeta.

1. TPVV: pagament amb una targeta de crèdit o de dèbit de qualsevol entitat financera, mitjançant el TPVV (terminal de punt de venda virtual) de «la Caixa».

Informació sobre el desistiment de matrícula

Descomptes

Si us podeu acollir a algun d'aquests descomptes ho heu d'indicar en el moment de fer la matrícula.

• UOC Alumni: 10 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte si has obtingut un títol oficial (de grau, llicenciatura, diplomatura, enginyeria o màster universitari) o un màster o postgrau propi a la UOC.

• UOC Alumni Premium: 15 % de descompte

Pots obtenir aquest descompte tots els membres d'Alumni Premium.

Assegurança gratuïta de matrícula

La UOC ofereix una assegurança de matrícula per defecte i gratuïta als estudiants que fan uns estudis de durada mínima d'un semestre i que resideixen a l'Estat espanyol. D'aquesta manera, si us trobeu en una situació imprevista i no podeu pagar la matrícula, la Universitat us ajuda a continuar amb els vostres estudis.

L'assegurança cobreix els estudiants de graus, màsters universitaris, especialitzacions, postgraus i màsters propis, cursos d'Assignatures per a cursar lliurement i del Centre d'Idiomes Moderns, diplomatures, enginyeries i llicenciatures.

+ Consulta la informació de l'assegurança gratuïta d'atur o malaltia per continuar estudiant

Concepte Preu
Preu del curs 317,00 €